Varje år får och skänker vi julklappar som vi inte vill ha eller behöver. För att slippa alla de här mindre nödvändiga julklapparna lät vi hjälporganisationen Actionaid erbjuda en möjlighet att önska sig en julklapp som verkligen betyder något istället.
Actionaid samlar in pengar genom att sälja getter för att kunna hjälpa människor att ta sig ur fattigdom. I kampanjen erbjöds alla som ville att offra en onödig julklapp och istället önska sig en get. På sajten kunde man välja bland onödiga klappar att offra eller skriva in en egen och sedan dela sin önskning via Facebook, Twitter, sms eller mail. Med hjälp av en app kunde man se vilka av ens vänner som också önskade sig en get.
Kampanjen smygstartades med en pr-aktivitet samma dag som HUI presenterade årets julklapp, där Actionaid istället presenterade resultatet av vilka av de tidigare årens julklappar som ansågs onödigast. Sifoundersökningen med 1.000 svenskar utsåg det elektroniska 90-tals husdjuret Tamagotchin till vinnare.
Navet för insamlingen bestod av en kampanjsajt för webben, en mobilanpassad sajt, banners, samt trafikreklam i bussar och tunnelbana. Kampanjen integrerades också med Facebook och Actionaid:s egen julshop.
KundActionaid