Lafa är ett metod- och kunskapscentrum för sexualitet och hälsa inom Stockholms läns landsting. De arbetar med att förebygga spridning av hiv och andra sexuellt överförda infektioner. Vårt uppdrag var att ta fram en långsiktig kampanj som så fort som möjligt kunde öka kondomanvändningen hos ungdomar och unga vuxna. För att lyckas med detta behövde vi hitta en helt ny vinkel på problemet. Vi valde att visa på det jobbiga runtomkring att få en könssjukdom, som till exempel att ta kontakt med sina gamla ex och berätta att man är smittad. (Är inte det ångest så säg.) Konceptet formulerades till ”Kondom. Fortfarande det enklaste sättet att slippa ångest” och tog sig uttryck i en rad olika reklamfilmer, sajter, annonser, radiospotar med mera.
Kampanjerna fick toppvärden i effektmätningar och bidrog till att kondomanvändningen ökade stort i målgruppen, samtidigt som klamydia för första gången på 10 år började minska. Som en trevlig bonus så belönades kampanjerna dessutom med ett flertal utmärkelser. Bland annat guldägg, silver i Epica och Eurobest, samt pris för långsiktig varumärkesvård i 100-wattaren.
KundLAFA Stockholms läns landsting