Shoppa, äta och gå på bio tillhör många svenskars favoritsysslor. Det senaste decenniets ökande efterfrågan på nya shopping- och matupplevelser har bidragit till en kraftigt växande marknad för köpcentrum och handelsplatser. Ju nyare och större satsningar, desto lättare har det varit att locka besökare. Men utvecklingen innebär också att konkurrensen har ökat påtagligt.
Nysatsningarna tillhör ofta vinnarna på bekostnad av de lite mindre och ibland eftersatta centrumplatserna. Efter många år som ett populärt regionalt köpcentrum, hade det blivit allt svårare för Globen Shopping att locka och behålla besökare. Samtidigt hade ett flertal konkurrenter påbörjat stora utvecklingsarbeten och investeringar i sina fastigheter, vilket inte då var möjligt för Globen Shopping. Det var nödvändigt att hitta en konkurrenskraftig position som inte var avhängd stora nyinvesteringar. Undersökningar visade att besökarna gav höga betyg åt bemötandet i butikerna, och att de inte upplevde att köpcentrumet var trångt och stressigt. Det gav oss en indikation och Globen Shoppings målsättning blev att bli bäst på service.
I konceptet vi tog fram valde Globen Shopping en strategi som gick tvärs emot den rådande trenden: Vi valde nischkoncept framför helhetskoncept. Evenemang som stressar ner istället för upp. Kvarterskrogar istället för Food courts. Personligt framför stort. Vår målsättning var att bli Stockholms trevligaste köpcentrum. Förflyttningen var långsiktig och inkluderade ett omfattande arbete både internt med butikerna och med Globen Shoppings befintliga och presumtiva besökare.
I de externa kommunikationsaktiviteterna bjöds folk in för att komma med egna idéer. Den första kampanjen med budskapet “Snart Stockholms trevligaste köpcentrum” lanserades med en idétävling i vilken närmare 650 förslag kom in.
Att lyfta fram förebilder är ett bra sätt att visa en riktning. Därför instiftade vi tävlingen “Globen Shopping Award”. Priset premierade de bästa butikerna i köpcentrumet i 10 olika kategorier.
Ett exempel på att vara personlig kan illustreras med en av de kampanjer som genomfördes på alla hjärtans dag. På en särskild friarplats i centrumet kunde par fria till varandra och delta i en tävling där första priset var ett bröllop på Globens tak. En aktivitet som gav massor av bra PR och ett lyckligt nygift par.
KundGloben Shopping