Hur gör man för att lansera en ny bok när resurser saknas för att genomföra en kampanj i köpt media? Den frågan fick vi av vår uppdragsgivare Bonnier Carlsen. De ville marknadsföra den nya ungdomsboken Hungerspelen – den första boken i en trilogi av Suzanne Collins. Vårt uppdrag var att hitta ett nytt och annorlunda sätt att skapa uppmärksamhet och intresse för boken hos målgruppen – tjejer och killar 15-25 år.
Vår strategi blev att skapa en egen digital plattform samt en egen konstart som var intressant för målgruppen. Det gav oss möjlighet att berätta mer om boken, samtidigt som målgruppen själva deltog och spred kampanjen vidare.
I boken Hungerspelen får vi följa hjältinnan Katniss kämpa för sitt liv i ett mardrömslikt gladiatorspel. För att överleva måste hon kamouflera sig i sin omgivning och hålla sig gömd, så länge hon kan. Under konceptet och parollen ”göm dig nu” bjöd vi in folk att själva leva bokens handling genom att kamouflera sig på olika sätt. För att få igång intresset genomförde vi gerillaevents där människor gömde sig på olika platser i stan. Vi satte upp 100 unika affischer, anpassades för att smälta in i stadens bakgrund. Vi gjorde även viralfilmer för att skapa ett vidare intresse och surr.
På kampanjsajten gömdig.nu samlade vi inspiration, tips och bjöd in folk att själva bli en del av projektet. Folk tolkade bokens handling på egna, kreativa sätt och bidrog med gömställen. Besökare på sajten kunde också rösta och hylla andras bidrag. I händerna på målgruppen fick kampanjen och boken ett eget liv på en mängd olika bloggar, forum och nätverk.
För mer information om projektet ta gärna del av i casefilmen här intill.
KundBonnier Carlsen