I Sverige smittas 4 personer i timmen av klamydia och under sommaren smittas ännu fler. För att uppmuntra fler att testa sig, fick vi i uppdrag av Nationella Hivrådet/Socialstyrelsen och Sveriges Landsting att påminna om Klamydiamåndagen, då alla som vill kan klamydiatesta sig gratis.
Klamydia kan vara svårt att upptäcka och det är lätt att glömma bort att testa sig. Vi ville göra det enklare och roligare att komma ihåg testet för att undvika att smitta fler. I centrum för kampanjen ställde vi en trubadur som sjöng sånger om sommaren som varit, och varför det kan finnas anledning att testa sig.
På klamydiamåndagen.se framförde vår trubadur olika påminnelsesånger ur ett låtarkiv. På sajten kunde man även beställa personliga påminnelsesånger med sin egen historia – genom att skriva vad man hade gjort under sommaren och vem man hade legat med. Önskningarna tolkades, komponerades och sjöngs live av vår trubadur. Livespelningarna genomfördes i parker och streamades till sajten i realtid. Sångerna kunde skickas vidare till alla man legat med, eller till vänner och mottagarna fick då en filmlänk och en påminnelse om Klamydiamåndagen och information om närmaste testmottagning.
Vid tre livetillfällen på bara några timmar skapades, sjöngs och livesändes 136 personliga och nykomponerade klamydiasånger! Kampanjen spreds snabbt i digitala och sociala medier, tidningar, radio och TV. Med hjälp av roliga påminnelsesånger lyckades vi inte bara få människor intresserade av Klamydiamåndagen, utan också personligt engagerade genom att de bidrog i spridningen av kampanjen.
KundNationella Hivrådet och Sveriges Landsting