Tyskungen är en stark kriminalroman där Camilla Läckberg återvänder till en fascinerande period av Sveriges historia. Precis som i den kritikerrosade Stenhuggaren arbetar Camilla Läckberg med två tidsplan och väver samman nutid med den gripande berättelsen om en ung kvinnas upplevelser i 1940-talets Sverige.
För att marknadsföra den nya boken ville vi fånga den speciella stämning som Camilla bjuder på i Tyskungen. Där mord och familjehemligheter krockar med västkustidyll. I steg ett inför lanseringen skickades en låda ut till utvalda personer inom förlagsbranschen och media. I lådan låg boken samt en klassisk samlartallrik i porslin – men med ett betydligt morbidare motiv. Aktiviteten ”skrämde” slag på journalistkåren och blev omskriven i alla de stora tidningarna lagom till boksläppet.
I den bredare delen av kampanjen tog vi fram en serie klassiska turistvykort som distribuerades genom butiker och genom särskilda vykortsställ som sattes upp på olika publika platser. Korten hade vid en första anblick de vanliga idylliska motiven, men visade sig vid en närmare titt vara fyllda med små mordiska detaljer.
KundBokförlaget Forum