Att extra många ligger på sommaren vet man på Lafa. Men hur de ligger vet man mindre om. Vi bestämde oss för att ta reda på lite mer, och samtidigt få möjligheten att lyfta fram kondomens fördelar på ett positivt sätt.
Vi utvecklade appen Liggprofilen där man fick en personlig liggkurva beräknad efter rytm, ljudnivå och tidslängd. Man lade sin telefon i sängen eller på annat lämpligt ställe när det var dags och lät sedan Liggprofilen göra resten. Ligget blev därefter en del av statistiken på kondom08.nu. Anonymt, såklart. Med hjälp av samlad liggstatistik på appen kunde man få veta hur 26-30-åriga vädurar som gillar Djurgården håller rytmen. Eller hur högt Gubbrockare som gillar sneakers egentligen låter. Man kunde också tävla om att få sin egen liggkurva tryckt på en pin, t-shirt eller poster.
Kampanjen riktade sig till unga vuxna i Stockholm, 20-30 år. Syftet med kampanjen var att belysa att kondomen var en viktig och positiv del av sommarens liggstatistik.
Kampanjen innehöll också digital annonsering, print och utdelning av 50.000 kondomer. Kondomerna som delades ut var kodade med en QR-kod som ledde direkt till Liggprofil-appen.
För mer information om projektet ta gärna del av i casefilmen här intill.
KundLafa Stockholms läns landsting